GESCHIEDENIS

Op deze pagina vind je links naar artikelen over onderwerpen die te maken hebben met de aanleg van het Noordzeekanaal, het ontstaan van IJmuiden en de kanaalgravers.  


Veel dank aan alle vrijwilligers van de Historische Kring Velsen. Bekijk hier hun website en duik in de lange boeiende geschiedenis van Velsen. 


Engelsen achter enorm waagstuk aanleg Noordzeekanaal. 

Nederlandse baggeraars zijn populair bij de bouw van kunstmatige eilanden in het Midden-Oosten. Worden zulke projecten nu aan Nederlandse baggeraars toevertrouwd, in de negentiende eeuw waren uitsluitend Engelse ingenieurs knap genoeg om het Noordzeekanaal aan te leggen.

De keuze voor de Engelsen was niet verrassend. De industriële revolutie was daar begonnen en Engelse ingenieurs en aannemers hadden de meeste ervaring met nieuwe technieken. Het simpele werkvolk kwam uit alle delen van Nederland. 


LEES MEER




Pieter Vermeulen

Om de naam Pieter Vermeulen kan niemand heen in Velsen. Je hebt de Pieter Vermeulenstraat, het Pieter Vermeulen Museum en vroeger bestond de Pieter Vermeulenschool. Ook staat zijn naam gebeiteld in een chique en mooi onderhouden grafsteen op begraafplaats De Biezen. Een beroemde naam dus in IJmuiden, maar wie was Pieter Vermeulen nou echt? 

Wist je dat Pieter Vermeulen een bekende naam was onder de kanaalgravers? 

LEES MEER



'De Bocht van Boreel??'

Als je een kanaal graaft zou je denken dat je zo recht mogelijk van A naar B gaat. Zeker als je dat met de spade en een kruiwagen moet doen. Echter in het Noordzeekanaal zit een merkwaardige knik en er is nog altijd een discussie hoe deze knik tot stand is gekomen. Bronnen spreken er over dat Jonkheer Boreel van Hogelanden, de eigenaar van de buitens Beeckestijn en Waterland, dit heeft veroorzaakt. Maar de rol die het gemeentebestuur van Velsen hierin heeft gehad is nu door Jan Morren onderzocht.


Het kanaal zou langs de noordzijde van de Velserbroekpolder lopen en de Rijksstraatweg ten zuiden van het dorp Velsen kruizen. Verder door de buitens Beeckestijn, Waterland, Schoonenberg en Velserbeek, dan westwaarts door de Breesaap. Dit ontwerp uit 1863 zou de gemeente Velsen nagenoeg in haar midden in twee stukken van elkaar scheiden. Drie belangrijke verbindingswegen tussen de dorpen zouden worden doorsneden, met name de huidige Rijksweg, de Waterlandweg en de Driehuizerkerkweg. Daarbij zouden fraaie buitenplaatsen in de gemeente ernstig worden aangetast.


LEES MEER




Sociale gevolgen van de aanleg van het Noordzeekanaal

Mannen met niet veel meer dan een puthaak kwamen vanuit heel Nederland naar het verlaten duingebied bij het latere IJmuiden omdat er werk was – een nieuw kanaal door de duinen naar de Noordzee . Losse arbeiders werden in barakken ondergebracht. Er braken geregeld opstanden uit omdat de verschillende onderaannemers met elkaar concurreerden en zo laag mogelijke lonen probeerden uit te betalen. Bij een van de opstanden viel er een dode. 
De kanaalgravers die hun gezin meenamen moesten zelf voor huisvesting zorgen. Van gejut hout en andere vondsten werden huisjes gebouwd op De Heide, het latere IJmuiden-Oost.  

LEES MEER